The Dirty Dozen goes to Crufts!

Tidlig høsten 2007 ble det snakk om en Crufts tur. Crufts er verdens største hundeutstilling, i år var det påmeldt 23.000 hunder. Det var flere som gjerne ville være med, og ”reisebyrådet” McNeill og Venedik satte i gang med å bestille billetter og legge opp reiseplan for ”vårens vakreste eventyr” for gærne hundemennesker.

Disse ble med på turen:

Geir Stuldalen (The King)
Lillian Stuldalen (The Queen)
Line Venedik (Ludvik)
Øyvind Venedik (Skylde på promp)
Jon Skottner (Jon Promp)
Nina Skottner (Sneipen)
Ruth Sheila Rolstad (Rutta)
Mairi McNeill (Mairish)
Kari Anne Utgaard (Spiker`n)
Roy Utgaard (High Tower)
Anne Solheim (Victoria)
Vidar Solheim (Sir Edward)

Mairi hadde satt opp noen “regler” for turen som vil alle måtte prøve å følge:
1: No Dirty Tricks
2: No Dirty Dancing
3: No Dirty Knickers
4: No Dirty pigs
5: No Dirty Dogs (???)
6: No Dirty Looks
7: No Dirty words on toilet walls
8: No doing the Dirty on others in the group. Lets just keep it good clean dirty

Torsdag 6. mars møtte vi opp på Torp kl. 8.00. Alle var i super humør (selv så tidlig på morran) og gledet seg til turen. Flyturen til Standsted tok snaue 2 timer og deretter ble det en busstur på ca 4 timer før vi ankom Birmingham ved 17-tiden. En kort drosjetur og vi var fremme ved Paragon hotell. Vel installert på rommene møttes vi nede i restauranten til en 3 retters middag med vin og øl til. Resten av kvelden ble tilbrakt i baren. Mange var trøtte etter å ha stått opp tidlig så det ble en tidlig kveld. MEN ikke alle ble mette etter middagen så noen måtte ha seg litt nattmat. The King (Geir) var ute og kjøpte seg en stor porsjon FISH AND CHIPS (utrolig hva en liten kropp kan romme!) mens dronninga (Lillian) inntok en porsjon chips liggende på senga mens hun nesten sovnet.

Neste morgen, etter en god frokost, bar det av sted til Crufts, Vi gikk fra hotellet og ned til New Street Stasjon hvor vi tok toget og det stoppet rett under hvor utstillingen ble holdt. Mens vi satt på toget til Crufts, “lekte” Vidar litt med mobilen sin. Vel av toget og passert inngangen oppdaget Vidar at han hadde glemt mobilen sin på toget. Toget var da på full fart til neste stasjon. Han ble naturligvis veldig lei seg og regnet med at det var siste gang han så noe til den. Tanken på å melde den savnet på hittegodskontoret var det ingen som tenkte på da, men kona til Vidar, Anne, fikk ringt til Norge med sin mobil, og sperret telefonen. Først mange timer senere ble det bestemt at telefonen skulle meldes savnet. Mairi, Anne og Vidar gikk til hittegodskontoret og da de kom frem dit hva fikk de se? Jo en ansatt stod der med telefonen i handa (den hadde blitt levert inn av noen)! Tok ikke lang tid å få overbevist den ansatte om at de var eier av telefonen. Verre var det da de skulle prøve å få den åpnet igjen hos det norske teleselskapet. Det ble forlangt at de skulle si PUK koden sin, men hvem i all verden har den med seg, eller husker den, når de drar på tur til utlandet. Etter endel frem og tilbake fikk de åpnet telefonen igjen og Vidar ble glad. Resten av turen ble mobilen passet godt på!

Crufts er et eventyr for et hundemenneske og utrolig stort. Lett å gå seg bort og å finne frem. Trengselen ble ganske stor etter hvert men ingenting imot hva det ble den siste dagen, på søndagen. Vi ble enige om en møteplass (selvfølgelig på en bar!) og alle gikk for å se seg om. Det er slett ikke vanskelig å få timene til å gå på et sted som dette. Masse å se på som forskjellige oppvisninger og konkurranser. For ikke å snakke om alle bodene med all slags hundeting. Lommeboka blir fort tom vis en ikke passer på. Ting er ikke særlig billig, men en kan finne mye der som en ikke ser andre steder. Det ble mye gåing rundt i hallene (5 veldig store) så mange kjente det godt i beina. Geir skulle vel ønske at han kunne tatt på seg supermannsdrakta og flydd rundt! Det fantes barer (opptil flere) i hver hall og de fleste fikk et besøk. Godt å kunne sette seg ned litt og å slukke tørsten med engelsk mennenes favoritt drikk, ØL!

På kvelden var vi alle på en kinesisk restaurant, hvor noen av oss også var for 2 år siden. Snakk om god og masse mat!!! Det ble servert 9 forskjellige retter. Alle 12 spiste sikkert mer enn maven hadde godt av og selv etter det kunne vi ha matet mange flere. Så mye mat var det igjen da vi alle var stappmette. Å spise med pinner var ikke så lett for alle men det ble prøvd. Så ut som Roy fikk god tak på det.

Lørdag hadde Mairi ordnet en tur til Stratford upon Avon. Tok toget fra Moor Street stasjon. Dette var fødestedet til Shakespeare. Det var en utrolig trivelig plass. Masse flotte butikker og igjen masse å kjøpe. Noen fant ting de trengte som var mye billigere enn i Norge, bl.a. linse til et Canon speilreflekskamera. Vi tilbrakte hele dagen her og var innom flere puber for også å varme oss litt for den sure vinden. Vi fikk også varme i kroppen ved å lunke litt på akevitt og Gammel Dansk flaskene som på i noen av sekkene gutta hadde på ryggen.

På togturen tilbake til Birmingham ble Geir`s bart en liten diskusjon. Ludvik (Line) var litt lei av å se alle ”rekene” som hang seg fast i barten hans etter hver øl slurk. Heldigvis hadde Line og Øyvind en saks i veska og Rutta skred til verks!! En skrekkslagen Geir ble holdt fast mens barten ble trimmet. Resultatet kan ingen si noe på!! Vel tilbake til hotellet slappet vi av i baren. En i reisefølge bestilte seg en Irish Coffee og henvendte seg til Mairi og kalte henne MAIRISH! Kanskje hun hadde fått litt mye denne dagen? Geir snakket igjen om å gå og få seg Fish and Chips, men trøtt som han var hadde han vel sovnet med fisken i armene!

Søndag var det tid for Terriergruppa på Crufts. Det var påmeldt 98 tisper og 84 hanner. Til sammen 182 cairn. De fleste av reisefølge tilbrakte dagen Ring Side med å kikke på hundene. Vi var ikke de eneste norske cairn entusiastene der. Vi møtte Kirsti Fortun, Gunn Halle og Hild Tone Bjordal der som også ville se på cairn i ringen.

Ser man på kvaliteten så ligger ikke den norsk oppdrettede cairn dårlig an. Tispeklassene var etter vår mening mye bedre enn hannhund klassene. Dommer var Mrs Sybil Berrecloth fra Skotland. En effektiv dommer som dømte raskt.

Det var en nordisk hund som stilte denne dagen. Det var Svensk oppdrettede Int. Uch Miketos Made in Denmark som bor i Finland. Hunden ble handlet av oppdretter Lena Österström. En norsk oppdretter fikk vist seg fram i ringen. Eigil Karlsen viste frem hunden Razzle Dazzle Glory At Tribannon til klassevinner.

Da rasen var ferdig bedømt dro vi tilbake til hotellet hvor vi hadde et Pub måltid og fulgte gruppbedømmelsen på tv. BEST IN SHOW bedømmelsen ble høydepunktet og meningen om hvem som burde vinne var delt. Merklig nok, var de ingen av oss som hadde riesensnaucheren som ble BIS som favoritt!

Mandagen opprant og dagen for avreise hjem til Norge. Vi bestemte oss for å gå ned til buss stasjonen. Plutselig hørte vi et SVÆRT hyl og det var Kari Anne som hadde tråkket på en spiker som gikk gjennom skosålen (derav klengenavnet). Bussturen gikk greit og vel fremme på Standsted sjekket vi inn. Fikk tid til en liten matbit før vi måtte finne “gaten”. Flyet var en del forsinket så det ble seint før vi kom tilbake til Torp. Mange hadde lang vei hjem og skulle på jobb tidlig tirsdag morgen. Heldig den som kunne ligge og sove slik som meg.

Hele turen Til Crufts var preget av masse godt humør. Ingen sure miner å spore. En del vennskaplig ”mobbing” og masse latter var gjennomgående i disse dagene. Masse god mat og drikke ble konsumert og da er det lett å få en urolig mave hvilket resulterte i gasser. Disse måtte jo ut og da kom ”mobbesyndromet” igjen frem med masse latter. Noen som føler seg truffet?

Vi var en gruppe som fungerte utmerket sammen. Vi satt igjen med følelsen av at vi hadde hatt en super tur, tross såre bein etter all gåing og ikke minst all køståing. Ikke alle i gruppa var like kjent med hverandre, men på en slik tur blir en virkelig kjent. Denne turen frister på det sterkeste til gjentagelse! Andre burde også prøve dette!

En stor takk sendes til ”reisebyrået” som fikset et slikt flott opplegg for oss alle.

Cruftshilsen fra Ruth Sheila Rolstad

Mairis bilde

Det var som Rutta sier Et Crufts Eventyr! og det frister absolut til gjentagelse. Kansje vi til og med prøve oss på Scottish kennel clubs utstilling utenfor Edinburgh neste år. "The Tarten Dozen Rides Again"
Ma irish

utgaards bilde

Som innlegget til Rutta og Mairish sier så var dette en uforglemmelig tur! En stor takk til alle som var med på og gjøre dette mulig. Et spennende forslag til ny tur, det må vi tenke litt på.

Ludviks bilde

Takket være en herlig gjeng med positive, sosiale og omgjengelige personer ble det en tur vi kommer til å huske! Vi satser på å bli med på neste tur - og kanskje det denne gangen blir til Cairn Terrierens hjemland :-)
God påske! Ludvik og Skylde på promp

gunnhalles bilde

Hei folkens ! Veldig fin reportasje - slitne bein og mør i kroppen + tom peng pung :)))

Var jo artig å treffe kjente på Crufts da ;) I tillegg til nevnte navn var også Kjersti Zahl med fra Trondheim. Vi tenker å lage dette til en tradisjon, så det blir årets dametur for oss jentene i Trøndelag. Da skal vi også legge til en dag ekstra, for det ble litt liten tid til shopping...hehe !
Stratford upon Avon bør flere få med seg, veldig vakkert sted. Har vært der for noen år siden, da var det midt på sommeren og et praktfullt blomsterflor.